DesignCo to jest branding i dlaczego jest ważny?
Co to jest branding i dlaczego jest ważny? Jaka jest różnica między brandingiem a identyfikacją wizualną marki? Zdjęcie, grafika, ilustracja do artykułu.

/ Czas czytania: 3 minuty

Co to jest branding i dlaczego jest ważny?

Czym jest pojęcie branding? Pewnie pierwsze co przychodzi Ci do głowy to logo, nazwa marki czy identyfikacja wizualna. Jednak branding obejmuje o wiele więcej niż wymienione przed chwilą elementy. To praca nad budowaniem świadomości marki wśród jej potencjalnych odbiorców.

Co to jest branding i co warto wiedzieć o brandingu?

Branding służy kreowaniu brandu, marki, jej produktów i/lub usług tak, aby wyróżniały się na tle konkurencji. Powinny być one rozpoznawalne i odpowiadać na bieżące potrzeby klientów. Te towarzyszące uczucia i doświadczenia klienta wobec produktu lub usługi powinny być korzystne dla marki. Zazwyczaj wywołują potrzebę posiadania i poczucie, że dane towary/usługi mogą zmienić coś w życiu odbiorców na lepsze.

Typy brandingu marek, firm, przedsiębiorstw i identyfikacji wizualnych.

Typy brandingu

👤 Personal branding (marka osobista)

To budowanie marki z udziałem własnego wizerunku. Najczęściej odbywa się to w Internecie, np. za pomocą mediów społecznościowych. Personal branding może służyć rozwijaniu własnej działalności lub ułatwić poszukiwanie pracy. Najczęściej osoby prowadzące swoje firmowe profile w sieci, kreują się na eksperta z danej dziedziny. Jeśli ktoś potrafi dobrze poprowadzić taką markę i skutecznie budować reputację, to z czasem może na niej z powodzeniem zarabiać. Przykładem skutecznego personal brandingu może być Hideo Kojima.

📱 Branding produktu

To towar ubrany w osobowość marki. Kluczem jest podkreślenie unikalnych cech produktów, przy harmonijnym dostosowaniu z marką. To również aktywne budowanie wizerunku, wyróżniającego się od konkurencji. Na taki branding produktu składa się logo, nazwa, opakowanie, slogany, czy opisy. Warto mieć na uwadze, że każdy element wpływa na emocje i wybory konsumenta. Z powodzeniem można tutaj odwołać się do marki Apple, Adidas, czy Google.

🌾 Branding terytorialny/kulturalny

Branding terytorialny (inaczej lokalny) dotyczy konkretnych miast lub lokalizacji. Ma na celu przyciągać turystów. To rodzaj marketingu, z którym najczęściej można się spotkać w turystyce i hotelarstwie. Przykładem tego są slogany takie jak Lubuskie warte zachodu”, czy Zachodniopomorskie. Morze przygody”. Każdy region zazwyczaj ma swoje własne hasło, które ma zachęcać do odwiedzin i kreować miłe wspomnienia.

Branding terytorialny (inaczej lokalny) dotyczy konkretnych miast lub lokalizacji. Ma na celu przyciągać turystów. Przykładem tego są slogany takie jak „Lubuskie warte zachodu”, czy „Zachodniopomorskie. Morze przygody”.

👷🏻 Employer branding — czym jest?

To budowanie wizerunku jako pożądanego pracodawcy. Employer branding można podzielić na dwa rodzaje. Wewnętrzny, który dotyczy obecnych pracowników i ma na celu podniesienie ich zadowolenia z pracy. Oraz zewnętrzny, mający na celu przyciągnięcie nowych, wartościowych kandydatów.

Jakie są korzyści dobrego brandingu?

Dlaczego branding jest tak ważny?

Na rynku istnieje wiele firm. Świat marketingu jest przesycony. Zrobienie dobrego wrażenia na odbiorcy jest nie lada wyzwaniem! Dlatego marka, która chce zaistnieć, musi się zastanowić, co wyjątkowego może dać klientowi. Coś, czego nie dostanie nigdzie indziej i opowiedzieć o tym werbalnie i niewerbalnie — jak najbardziej wyraźnie. Skuteczny branding może pomóc w dążeniu do celu i zapewnić sukces. Co więcej:

🔒 Wzmacnia zaufanie,

🏷️ Nadaje tożsamość marce,

🖼️ Kształtuje wizerunek w branży,

🚀 Wyróżnia na tle konkurencji,

👀 Daje rozpoznawalność,

💰 Zwiększa dochody.

Na co uważać w brandingu?

Najważniejsze to nie tracić z oczu celów firmy i unikać mocnego eksperymentowania. Nie można również zapomnieć o perspektywie klienta i jego preferencjach (to on jest zwykle najważniejszy).

Co składa się na branding? Elementy brandingu

Wizualne elementy brandingu (o niektórych z nich przeczytasz w moim darmowym e-booku) odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu postrzegania marki przez klientów. To kompleksowy zestaw graficznych składników, które wspólnie budują charakterystyczny wizerunek i rozpoznawalną stylistykę firmy. Oto najważniejsze z nich:

🛡️ Nazwa firmy — potrafi mocno wpłynąć na odbiór marki. Przykładem może być powszechne używanie określenia „adidasy” wobec sportowego obuwia, nie tylko firmy Adidas. Slogan — trafny i chwytliwy potrafi zapaść w pamięć i działać podświadomie na wybór konsumentów. Np. „Nike — JUST DO IT”, „Volkswagen — Das Auto”. Ile z nich kojarzysz?

🏷️ Typografia — pojawia się w logo, produktach, czy na stronie internetowej. Aby zapewnić czytelny przekaz brandu, warto ograniczyć się do maksymalnie dwóch lub trzech krojów pisma. Po więcej cennych wskazówek odsyłam do wpisu o dobieraniu typografii.

🎨 Kolorystyka — wybierając kolory marki, musisz mieć na uwadze, że to coś więcej niż estetyka i pasujące zestawienia. Barwy mają wpływ na odbiór. Wyzwalają różne emocje, więc warto umiejętnie się nimi posługiwać. Jeśli chcesz bezbłędnie dobierać kolorystykę do swoich realizacji, koniecznie przeczytaj te artykuły.

🧠 Logo — to jeden z ważniejszych elementów identyfikacji wizualnej. Przywołując takie firmy, jak: Nike, Play czy KFC, w naszej głowie pojawiają się konkretne symbole. Powinny być one łatwo zapamiętywalne, ponadczasowe i odzwierciedlające charakter marki.

🎖️ Jakość produktów — aspekt mówiący dużo na temat firmy. Według większości klientów przedsiębiorstwo godne zaufania to właśnie to, które oferuje wysoką jakość. W końcu takie produkty łatwiej się sprzedają, a budowanie wokół nich pozytywnej renomy jest prostsze.

Czym jest branding marki, firmy? „Nike — JUST DO IT”, „Volkswagen — Das Auto”. Slogan — trafny i chwytliwy potrafi zapaść w pamięć i działać podświadomie na wybór konsumentów.

Niewizualne elementy brandingu:

🎯 Misja, wizja — to cel istnienia, strategia marki oraz to, co chce przekazać światu. W jasny sposób wyraża cele biznesowe. Wizja może oczywiście ewoluować wraz z firmą, ale nie powinna odbiegać od jej ogólnych założeń.

💡 Wartości — konsumenci wolą popierać firmy, które mają swoje wartości. I co ważne, nie tylko o nich mówią, ale są również widoczne w ich działaniach. To fundament udanego brandingu i bardzo ceniony aspekt.

📖 Storytelling — czyli tworzenie marki poprzez opowiadanie historii. To świetny sposób na nawiązanie ludzkiej więzi i relacji z odbiorcą oraz wzbudzenie zainteresowania. Zastanów się, co chcesz przekazać, w jaki sposób i jakie kanały w tym celu wykorzystasz.

🔊 Głos marki — strategia komunikacji. Firma powinna trzymać się swojego stylu porozumiewania się zarówno ze światem zewnętrznym — klientami, jak i wewnętrznym — pracownikami. Dzięki temu jest odbierana jako spójna i autentyczna.

Po co budować świadomość marki?

Dlaczego branding jest ważny?

Dobry branding ma na celu nie tylko przyciągnąć klientów, ale także ich zatrzymać. Wszystkie te działania prowadzą do większej świadomości wśród odbiorców, rozpoznawalności marki i uzyskania świetnej renomy, co przekłada się na lepsze zyski.

Czy trudno jest wdrożyć branding w firmie?

Jak zaplanować branding idealny krok po kroku?

Nie wystarczy tylko zaplanować kilka elementów marki, trzeba również umieć odpowiednio je wdrożyć. Nieważne czy tworzysz nowy brand, czy wprowadzasz zmiany w istniejącej firmie.

Po odhaczeniu formalności, takich jak zarejestrowanie nazwy firmy, domeny internetowej, czas na zlecenie wykonania identyfikacji wizualnej. Warto postawić na kogoś z dużym doświadczeniem w tego typu realizacjach.

Następnie branduj najważniejsze punkty styku klienta z marką. Na przykład stronę www, profile na social mediach, siedzibę firmy, pracowników i inne istotne dla Ciebie elementy, z których będziesz korzystać. Dokonaj również wyboru kanałów komunikacji, przez które będziesz docierać do odbiorów. Mogą to być media społecznościowe lub publiczna przestrzeń reklamowa.

Na koniec zaprezentuj swoje produkty/usługi. Pokaż odbiorcom, jaką wartość możesz im zaoferować. Ilość czasu, jaka zostanie poświęcona na wprowadzenie całej komunikacji, zależy od branży, specyfiki firmy, jej wielkości. Warto podzielić proces brandingu na mniejsze etapy i rozpocząć działania od tych najistotniejszych.

Branding a identyfikacja wizualna?

Te dwa odmienne pojęcia nawzajem się uzupełniają. Jak już wiesz, branding to budowanie świadomości. Z kolei system identyfikacji nadaje wizualny kształt marki. To również ścisłe zasady dotyczące tego, jak używać poszczególnych projektów firmy, aby cała komunikacja była spójna i profesjonalna.

Natomiast jaka jest różnica między brandingiem i marketingiem? Marketing to szereg narzędzi, działań, które promują i monetyzują produkty lub usługi firmy. Z kolei branding można uznać za część strategii marketingowej.

Czym jest branding marki, firmy? Projektantka graficzna podczas pracy nad brandingiem i identyfikacją wizualną marki.

Czym jest rebranding marki?

Na koniec warto wspomnieć o terminie rebrandingu. To modyfikacja wszystkich lub jednego z elementów firmy. Służy odświeżeniu wizerunku marki. Takie działania mogą być skutkiem zmiany właściciela przedsiębiorstwa, czy fuzji. Nie jest to łatwy proces. Wymaga przygotowania nowej kampanii, aby przejście przez zmianę wizerunkową było płynne. Kluczowym punktem jest również świadomość odbiorców nadchodzącej zmiany. Klienci sięgają zazwyczaj po to, do czego przywykli. Nie narażaj ich na szok i dezorientację. Rebranding to również dobry sposób na zatarcie błędów i dotychczasowego sposobu postrzegania. To forma odsłonięcia czystej karty w świadomości odbiorców. Oczywiście warto podkreślić, aby dbać o renomę marki od samego początku.

Branding marki – podsumowanie

Brand branding to nie lada wyzwanie. Wymaga szczegółowej analizy i obrania odpowiedniej taktyki, a także ciągłego jej monitorowania i ewoluowania. Jednak jeśli działania zostaną podjęte zbyt pochopnie, z pominięciem najważniejszych kwestii, to ciężko będzie osiągnąć zamierzone korzyści. Dlatego warto podejść do tego na poważnie. Pamiętaj, aby iść z duchem czasu i dostosowywać się do zmieniających trendów i potrzeb odbiorców.

Psst… podobał Ci się ten wpis, ale czujesz niedosyt? Jeśli odpowiedź brzmi „tak” — koniecznie pobierz mój darmowy e-bookz sycącą dawką wiedzy o projektowaniu graficznym, która przyda się niejednokrotnie przy brandingu 😉.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *