DesignIdentyfikacja wizualna marki — co to jest?
Projektantka graficzna identyfikacji wizualnej w swoim studio. Identyfikacja wizualna w praktyce.

/ Czas czytania: 3 minuty

Identyfikacja wizualna marki — co to jest?

Z czego się składa i dlaczego jest potrzebna?

Obecnie rynek zatłoczony jest dużą ilością różnorodnych marek. Wyróżnienie się na ich tle nie jest łatwe. Na początku działalność jest zazwyczaj anonimowa, ale nie powinno to trwać zbyt długo. Z pomocą przychodzi dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualna. Jednak czym ona jest, jak z niej korzystać i jak może Ci pomóc w osiągnięciu lepszej pozycji w branży?

Co to jest identyfikacja wizualna?

Definicja systemu identyfikacji wizualnej

To jedno z narzędzi promocji marki. Obejmuje proces kreowania spójnego wizerunku i tego, co tworzy, za pomocą elementów graficznych i nie tylko. Całość identyfikacji wizualnej można porównać do ubrania dla firmy oraz jej produktów. W skład wchodzi tutaj m.in. kolorystyka, znaki graficzne, typografia, styl wizualny, a nawet wygląd siedziby firmy. To kluczowa część budowania świadomości marki i jej tożsamości. Dzięki temu firma może zdobyć zaangażowanie odbiorców i być łatwo zidentyfikowana przez potencjalnych klientów. Oczywiście zakres takiego projektu może różnić się w zależności od branży oraz określonego celu marketingowego.

Jakie są funkcje identyfikacji wizualnej?

Korzyści identyfikacji wizualnej

🤝 Zaufanie

Kolorystyka, typografia, projekt logo i styl powinny tworzyć spójny system identyfikacji graficznej marki na wszystkich platformach i materiałach. Spójność wizerunkowa sprawia, że firma staje się rozpoznawalna i buduje zaufanie poprzez konsekwencję. W rezultacie pomaga podjąć decyzje potencjalnemu klientowi wśród wielu możliwości dostępnych na rynku. Starannie zaprojektowane materiały sugerują także wysoką jakość produktów lub usług.

💼 Wyróżnienie i prezentacja

W dzisiejszym zalewie komunikacji zarówno online, jak i offline, łatwo być niezauważonym. Odpowiedni wizualny wyróżnik przedsiębiorstwa pozwala na wyeksponowanie go wśród konkurencji i zdobycie zaufania. A to zazwyczaj prowadzi do sukcesu!

🧠 Zaangażowanie

Określenie konkretnych elementów marki (np. język, symbole, skojarzenia), może pomóc w identyfikowaniu się z odbiorcami, ale również z pracownikami firmy. Wtedy o wiele łatwiej o tworzenie wokół siebie zaangażowanej i lojalnej społeczności (przykład: Apple).

Autentyczność

Czyli pełna otwartość i odkrycie przed odbiorcą historii marki, jej misji oraz tego, co napędza ją do działania. Pokazuje, jaka jest, czym wyróżnia się na tle konkurencji oraz jaką postawę przyjmuje wobec różnych sytuacji (transparentność).

Projektowanie identyfikacji wizualnej marki. Projektantka graficzna identyfikacji wizualnej w swoim studio, w trakcie pracy. Zdjęcie z pracowni graficzki, grafika Weroniki Wolskiej. Praca szkicowa nad wizerunkiem marki, firmy. Identyfikacja wizualna w praktyce.

Jaka powinna być wizualna wizytówka firmy?

Cechy dobrej identyfikacji wizualnej

🙏 Dopasowana do charakterystyki i strategii marki. Przemyślana oraz oparta na jej analizie. Nie może być tutaj rozbieżności, pomiędzy tożsamością wizualną a tym, o czym firma informuje swoich odbiorców.

🔥 Unikalna i przykuwająca uwagę. Aby potencjalny klient zapamiętał ją na dłużej. Nawet jeśli nie skorzysta z oferty, to istnieje prawdopodobieństwo, że wróci lub będzie ją śledził z zainteresowaniem.

🛠️ Łatwa w użyciu. Taka realizacja nie może być zbyt skomplikowana do wdrożenia. Prostota oraz funkcjonalność to często najlepsze wyjście. Projekt powinien być tworzony przede wszystkim z myślą o jego adresacie.

👁 Spójna. Zarówno koncepcyjna, jak i użytkowa. Co to znaczy? Elementy przekazu powinny tworzyć jednolity system wizualny, który zawarty jest zazwyczaj w księdze identyfikacji marki (brandbook).

Koszt identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa

Chyba nie zaskoczę Cię, mówiąc, że to sprawa indywidualna i nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi. Na koszt identyfikacji wizualnej składa się przede wszystkim ilość projektów do opracowania przez projektanta oraz wymagania klienta. Dochodzi tutaj również doświadczenie designera, czas pracy, oprogramowanie, licencje oraz inne elementy, które składają się na realizację. Warto podkreślić, że inną cenę przedstawi Ci początkujący freelancer, a inną profesjonalna firma.

Czy warto inwestować w identyfikację wizualną?

Jak istotny jest dla Ciebie skuteczny przekaz informacji?

Brak dobrej identyfikacji wizualnej to swego rodzaju oszczędzanie na wizerunku, więc nie warto z niej rezygnować. To w końcu wizualna wizytówka firmy, a dobre wrażenie można zrobić tylko raz! Jeśli odbiorcy przyzwyczają się do danej strategii komunikacji marki, to po gwałtownej zmianie może być im ciężko się przestawić. Przy takich nagłych metamorfozach tożsamości, bardzo łatwo o negatywne komentarze oraz spadek zaufania wśród odbiorców. Warto tutaj przywołać kontrowersyjną przemianę logo Twittera. Chyba nikt nie był na to gotowy, prawda?

Logo Twitter, Twittera przed i po. Przykład do artykułu, tekstu na blogu Weroniki Wolskiej o projektowaniu graficznym, grafice. Identyfikacja wizualna marki.

Co się składa na tożsamość wizualną marki?

Elementy identyfikacji wizualnej, narzędzia promocji

Jaki jest zakres identyfikacji wizualnej? Taka realizacja może składać się z większej lub mniejszej ilości projektów. Wszystko zależy od wymagań oraz preferencji klienta. Poniżej znajdziesz omówienie kilku najważniejszych składowych. Jeśli te zagadnienia to dla Ciebie nowość, to koniecznie sprawdź mojego darmowego e-booka. Znajdziesz w nim podstawowe zagadnienia z projektowania graficznego. Przyda Ci się to niejednokrotnie przy tworzeniu jakichkolwiek materiałów graficznych!

🖹 Typografia

Odgrywa kluczową rolę w identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa. Wybór odpowiednich fontów wpływa na percepcję marki, czytelność oraz styl komunikacji z klientami.

🎨 Kolory marki

Zakres kolorystyczny, w jakim firma będzie się poruszać to kolejny bardzo ważny punkt. Kolory służą podkreślaniu tożsamości wizualnej firmy. Należy przy tym brać pod uwagę psychologię kolorów oraz to, jak są odbierane przez potencjalnych klientów. Mogą mieć znaczenie symboliczne i emocjonalne. Dlatego powinny stanowić odzwierciedlenie charakteru marki oraz podkreślać atuty danego brandu.

📓 Logo czy logotyp firmy

To znak firmowy reprezentujący markę. Taka realizacja często obejmuje przygotowanie całej księgi znaku, zawierającej jego różne warianty. Projekt logo firmy musi być unikalny i łatwo rozpoznawalny. Warto, aby był ponadczasowy i odporny na wpływ przemijających trendów.

🖌️ Grafiki, kształty i wzory, czyli identyfikacja wizualna marki

Znajdą się tutaj wszystkie elementy, które będą używane w codziennej komunikacji. Zarówno w wersjach cyfrowych (grafiki na social media, strony internetowe), jak i drukowanych (wizytówki, koperty, papier firmowy, plakaty, księga znaku i inne materiały).

Warto podkreślić, że wymienione powyżej punkty mogą się różnić. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb marki, które są szczegółowo określone na etapie briefu.

Projektowanie identyfikacji wizualnej marki. Identyfikacja wizualna marki krok po kroku.

Jak wygląda taki projekt identyfikacji wizualnej?

Etapy tworzenia identyfikacji wizualnej

Jaka powinna być dobra identyfikacja wizualna? Proces powstawania takiej realizacji jest wieloetapowy. Może być częścią brandingu, o którym więcej mówi mój inny artykuł. Oczywiście może się to różnić w zależności od klienta i jego indywidualnych potrzeb, dlatego niektórzy ograniczają się do minimum, a inni korzystają z kompleksowego zestawu zaprojektowanej identyfikacji wizualnej. W jej skład może wchodzić logo firmy, projekty na social media, ulotki, wizytówki, e-booki i inne kreacje wizualne. Jest tego naprawdę wiele! Jednak jak wygląda ten proces tworzenia w mojej firmie?

1. Przed przystąpieniem do pracy przygotowuję brief dla klienta. To dokument zawierający zwięzłe i klarowne wytyczne dotyczące projektu identyfikacji. W zależności od branży można zawrzeć w nim informacje dotyczące różnych aspektów. Po wypełnieniu takiej ankiety ustalane są wszystkie szczegóły dotyczące realizacji, w tym budżet, umowa oraz inne istotne kwestie.

2. Po ustaleniu wszystkich wytycznych współpracy i podpisaniu umowy przechodzę do ustalenia harmonogramu pracy w aplikacji Asana. Działanie na jasno określonym schemacie stanowi kluczowy element efektywnej współpracy projektowej. Dzięki zdefiniowanym terminom i etapom projektu, zarówno projektant, jak i klient mają klarowny ogląd postępu prac.

3. Dalszy krok to strategia komunikacji marki. Bazując na wypełnionym briefie oraz dodatkowych pytaniach ustalamy cele, odbiorców czy konkurencję. Następnie razem z klientem dokonuję analizy i wyodrębniam najważniejsze wartości dla marki.

4. Kolejnym etapem jest opracowanie projektów w formie szkicowej, gdzie definiuje się kierunek wizualnej identyfikacji. To właśnie na tym etapie wybiera się konkretną drogę graficzną realizacji i przechodzi do bardziej zaawansowanych prac. Według tego powstaje cała komunikacja i projekt.

5. Następny krok to przygotowanie i dopracowanie wszystkich kreacji z identyfikacji zgodnie z wybranymi wcześniej szkicami. W zależności od ilości projektów ten etap może trwać nawet kilka tygodni.

6. Po przygotowaniu i zaakceptowaniu wszystkich kreacji czas na finalizację. Czyli przygotowanie projektów na czysto, zgodnie z wytycznymi. Wyeksportowanie projektów do druku i do wyświetlania na ekranie. W zależności od potrzeb klienta jest również możliwość udostępnienia plików otwartych (źródłowych) do dalszej edycji.

7. Cały projekt kończy się przygotowaniem tak zwanego brandbook’a. To dokument, który zawiera zbiór wszystkich elementów identyfikacji wizualnej. Precyzyjnie definiuje zasady i standardy używane w całej komunikacji firmy. Takie narzędzie pozwala na utrzymanie jednolitego wizerunku marki we wszystkich kanałach i interakcjach z klientami. Sprawdź jak wygląda skrócona wersja takiego projektu w moim wydaniu.

8. Proces tworzenia identyfikacji graficznej marki finalizuję wdrożeniem. To około godzinne spotkanie online, podczas którego opowiadam o wykonanych projektach i zasadach korzystania z realizacji, które pomogą utrzymać spójność przedsiębiorstwa. Wszystko po to, aby klient mógł wdrożyć identyfikację łatwo, sprawnie i bez jakichkolwiek problemów!

Kobieta, graficzka, grafik, projektant pracuje nad grafiką rastrową, bitmapową i wektorową.

Budowanie świadomości marki a dobra identyfikacja wizualna

Spójność identyfikacji wizualnej ma kluczowe znaczenie w dzisiejszym gąszczu bodźców wizualnych i ekspresowym przekazie informacji. Nie tylko pomaga odróżnić jedną markę od drugiej, ale także wpływa na decyzje zakupowe, emocje odbiorcy i postrzeganie otoczenia. To swego rodzaju narzędzie marketingowe i nie należy ignorować jego mocy w budowaniu wizerunku, charakteru marki oraz silnej strategii komunikacji. Oczywiście to proces, który wymaga czasu i konsekwencji, ale zdecydowanie warto o to zadbać. Jeśli potrzebujesz spójnej i kompleksowej identyfikacji wizualnej, nie czekaj! Wypełnij krótki brief, dzięki któremu wspólnie określimy działania nad wizerunkiem Twojej firmy. Pamiętaj, że „jak Cię widzą, tak Cię piszą”. I z tą myślą Cię zostawiam. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *