
Co to jest logo i jak je dobrze zaprojektować?
Logo to jeden z najważniejszych elementów identyfikacji wizualnej firmy. To nie tylko symbol czy nazwa. To także potężne narzędzie komunikacji, które może reprezentować wartości i charakter marki. Jest wizytówką firmy, twarzą i pierwszym wrażeniem. To element budujący rozpoznawalność. Czyli znacznie więcej niż tylko obrazek!
Co to jest logo?
To graficzny znak, dzięki któremu można zidentyfikować markę. Wygląd i to, z czego składa się logo, zależy od koncepcji firmy. Może występować w postaci grafiki, napisu lub innego elementu wizualnego. Nie musisz być przecież miłośnikiem fast foodów, żeby wiedzieć, że dwa żółte łuki to McDonald’s.

Z czego składa się logo? To nie tylko element graficzny!
Wszystkie elementy logo marki można podzielić na trzy punkty:
🔖 Logotyp — czyli nazwa,
🎨 Sygnet — element graficzny, znak firmowy,
💬 Tagline — podpis, slogan.
Pamiętaj, że logo i logotyp to nie synonimy. To tylko jedne ze składowych logo. Tak więc znak graficzny może składać się np. tylko z logotypu lub sygnetu. Nie musi zawierać wszystkich wymienionych powyżej elementów. Z kolei slogan to dodatkowa, nieobowiązkowa alternatywa.
Jakie są rodzaje logo?
Przykłady projektów znaków graficznych
Projekt znaku firmy może przybierać różnorodne formy.
Logotyp marki — skupia się głównie na nazwie brandu. Znaki dużych firm stają się ich obrazem i są rozpoznawalne na całym świecie.

Sygnet — to charakterystyczny symbol oddający charakter przedsiębiorstwa. Może na przykład zawierać pierwszą literę z nazwy marki lub do niej nawiązywać.

Monogram — łączy najczęściej inicjały właściciela firmy w jeden symbol.

Postacie — takie znaki zawierają wykreowaną przez markę tzw. bohatera, maskotki.

Wersje logo vs. zastosowanie logo
Przy projektowaniu dobrego znaku firmowego należy uwzględnić kilka wariantów, które będą używane w zależności od potrzeb zastosowania logo. Dlaczego takie alternatywy są ważne? W niektórych miejscach, gdzie będzie prezentowany znak, nie ma możliwości umieszczenia go w wersji podstawowej. Przyczyną może być m.in. niewystarczająco duża powierzchnia, brak możliwości użycia kolorów, czy wykonanie uszlachetnień. Co więcej, projekt w bazowej formie nie zawsze odnajdzie się na stronie internetowej lub na małych formatach, jak na przykład metka ubrania.
Dlatego nieważne, czy będzie to samodzielne projektowanie logo, czy zlecone profesjonaliście — pamiętaj o kilku wersjach alternatywnych, które powinny się pojawić w księdze znaku.
Wybór odpowiedniej opcji, czyli podróż tworzenia logo
Jak zrobić dobre logo? Jaki mamy wybór opcji? Obecnie istnieje wiele metod projektowania logo. Jednym z najlepszych i najbezpieczniejszych dróg będzie zlecenie takiej realizacji profesjonaliście. Wynika to z tego, że często osoby bez doświadczenia, które próbują przekuć samodzielnie swoje koncepcje w tego typu znaki, otrzymują mało zadowalający efekt. Niestety często takie projekty nie są profesjonalnie i zawierają podstawowe błędy.
Natomiast gdy obecnie nie posiadasz wystarczającego budżetu, warto poczekać i zainwestować w profesjonalny projekt, gdy będziesz mieć taką możliwość. Uwierz, zaoszczędzisz dzięki temu sporo czasu i pieniędzy! Jednak gdzie i komu zlecić taką realizację?

📢 Agencja reklamowa
Agencje to profesjonalne firmy, które fachowo wykonają projekt. Minusem jest zazwyczaj duży koszt realizacji, co dla małych firm z niewielkim budżetem może być barierą i obciążeniem. Dodatkowo kontakt w sprawie wypełnienia briefu i współpracy nad realizacją odbywa się zazwyczaj przez pośredników, nie z projektantem.
👩💻 Niezależny projektant logo — studio graficzne
Zwracając się do studia graficznego, (np. takiego, jak moje) można liczyć na większą elastyczność przy współpracy i realizacji. Bezpośrednia komunikacja, dzięki której cały proces projektowania jest sprawniejszy — to duży plus. O wiele łatwiej można wymieniać się bieżącymi spostrzeżeniami, sugestiami, czy zadawać niezbędne pytania klientowi. Dzięki takiej współpracy projektant może precyzyjniej uwzględnić potrzeby klienta. No i na dodatek można być pewnym, że jest się w dobrych rękach!
🛠 Zrób to sam, czyli od zera do projektu — wersja stworzenia logo dla odważnych
Jak wspomniałam powyżej, wiele osób decyduje się na samodzielne projektowanie. Należy mieć jednak świadomość tego, że nie jest to takie proste, jak może się wydawać. Stworzenie dobrego logo jest skomplikowanym i wieloetapowym procesem, za którym stoją lata praktyki. Dlatego nie bez powodu wiele firm decyduje się na powierzenie tego zadania profesjonalistom. Spokojnie, nie zamierzam Cię straszyć! Jeśli zależy Ci na opanowaniu grafiki i realizowania projektów takich, jakich sobie wymarzysz — zajrzyj do mojego Kursu Projektowania Graficznego. Po opanowaniu niezbędnych zasad, technicznych aspektów oraz poznania sprawdzonego procesu tworzenia projektu krok po kroku — z większą swobodą zaczniesz przekuwać własne pomysły w gotowe realizacje!
🌐 Internetowy kreator logo online
W Internecie istnieje wiele kreatorów znaków firmowych. Obsługa takich aplikacji jest zazwyczaj prosta i intuicyjna. Może się to wydawać bardzo łatwe, ponieważ wykorzystujemy własny pomysł i logo powstaje ekspresowo. Niestety nie można mówić o tym jako o profesjonalnym narzędziu w przypadku projektowania. Co może być tu jednak nie tak? Schematy aplikacji typu Canva są powielane przez wielu użytkowników, więc każdy może je wykorzystać.
Oryginalny styl logo? Tutaj ciężko to osiągnąć. No i nie ma mowy o roszczeniu sobie praw do takiego projektu. Poza tym, bez doświadczenia i znajomości zasad projektowania graficznego, kreowanie takiego znaku jest zwyczajnie bez sensu. Efekt zazwyczaj będzie mało profesjonalny, a może nawet zawierać błędy, których zawodowy grafik nie popełni. Dlatego warto wstrzymać się ze stworzeniem takiej realizacji i zainwestować w naukę projektowania lub w profesjonalistę.

💸 Kup i dostosuj szablon logo — czy to dobre rozwiązanie?
Jest jeszcze jeden sposób — gotowy projekt, który wystarczy dostosować do marki. Jakie są korzyści z kupna szablonu logo? Ogranicza to wysiłek i czas potrzebny do stworzenia logo od zera. Co ważne, często takie wzory przeznaczone są do edycji w profesjonalnych programach graficznych, jak np. Adobe Illustrator. Oprócz konieczności posiadania podstawowej wiedzy o oprogramowaniu dochodzi opłacenie jego subskrypcji. Pamiętaj również, że korzystanie z takiego szablonu oznacza, że ktoś inny może mieć znak bardzo podobny do Twojego, co jest sporą wadą tego rozwiązania. Takim sposobem ciężko otrzymać silne i oryginalne logo marki.

🧩 Element projektowania identyfikacji wizualnej marki
Logo wchodzi w skład tworzenia identyfikacji wizualnej i jest jednym z jej głównych elementów. Można powiedzieć, że jej sercem! Zamawiając taki znak, należy pamiętać o ustalonych aspektach wizualnych i tzw. key visual’u. Jeśli nie wiesz, z czym to się je, ale chcesz postawić na profesjonalny wizerunek swojej firmy, koniecznie zajrzyj do mojej oferty projektów indywidualnych. Wspólnie opracujemy styl wizualny Twojej marki!
Kiedy opłaca się zaprojektować nowe logo?
Zaprojektowanie logo jest kluczowym punktem na drodze kreowania marki. Jeśli zakładasz firmę i chcesz zacząć budować wokół niej rozpoznawalność, to pomyśl o wykonaniu takiego znaku u profesjonalisty, który stworzy symbol firmy i ukaże jej charakter.
Druga sytuacja to rebranding. Jeśli firma przechodzi transformację, taką jak zmiana nazwy, rynku czy strategii biznesowej, to nowe logo może pomóc w odświeżeniu wizerunku i dostosowaniu przekazu do nowej grupy docelowej.
Są również przypadki, w których okazuje się, że dotychczasowy znak był niedopracowany lub nieaktualny. Wtedy można stworzyć logo od nowa lub poprawić istniejące (jeśli jest taka możliwość).
Czy w ogóle trzeba mieć logo?
Czy da się bez tego wyróżnić firmę?
O czym warto pamiętać w tej kwestii? Potrzeba posiadania własnego logo zależy od różnych czynników, takich jak rodzaj działalności, cele marketingowe, budżet, a także strategia firmy. Niemniej jednak istnieje kilka powodów, dla których wiele firm decyduje się na posiadanie unikalnego znaku. Jest to m.in. rozpoznawalność, profesjonalizm, podkreślenie unikalności, marketing, czy budowanie lojalności.
Mimo tych wszystkich korzyści nie wszystkie marki muszą mieć taki znak na początku działalności. Małe firmy czy indywidualni przedsiębiorcy często zaczynają bez takiego projektu. Dopiero wraz z czasem i rozwojem brandu warto zainwestować w profesjonalną identyfikację wizualną oraz logo, co jest bezpiecznym rozwiązaniem!

Wartościowe inspiracje przed rozpoczęciem pracy
🔎 Research i koncepcje — ważny etap projektowania logo
Znalezienie inspiracji do stworzenia unikalnego znaku może być nie lada wyzwaniem. Obecnie istnieje wiele źródeł i sposobów na to, aby pobudzić kreatywność. Najłatwiej podejrzeć logo firm z branż pokrewnych, jednak nie jest to najlepszy sposób. Obserwując dzieła, które wyszły spod rąk innych projektantów — bardzo łatwo tutaj o nieświadomy plagiat. Dlatego czerp inspiracje z różnych źródeł. Nie ograniczaj się tylko do portali typu Pinterest. Zacznij zwracać uwagę na otaczające Cię tekstury i kształty. Do tego szczypta wyobraźni i gotowe!
I najważniejsze — nie twórz na siłę. Pozwól sobie na chwilę oddechu. Przewietrz głowę i spójrz na pomysły z innej perspektywy. Przy kreowaniu takich kompleksowych realizacji pośpiech to Twój wróg. Każdy etap projektowania logo jest istotny i należy mu poświęcić odpowiednio dużo czasu.
🎯 Cel i funkcje dobrego logo, czyli do czego dążymy?
Dobrze zaprojektowane logo to znak rozpoznawczy pomagający identyfikować markę na rynku. Powinno być unikalne, bo to zazwyczaj pierwsza rzecz, którą zauważa klient przy kontakcie z firmą. Taki znak ma przyciągać uwagę i wywoływać pozytywne emocje. Kolejną funkcją jest komunikacja podstawowych wartości i filozofii przedsiębiorstwa. Składa się na to m.in. strategia, oprawa wizualna czy elementy wyróżniające. No i oczywiście jest to swego rodzaju wsparcie marketingowe.

Zrobić dobre logo firmy to sztuka!
Czy warto stworzyć dobre logo? To pytanie nie powinno budzić już wątpliwości. Stanowi ono nieodłączny element identyfikacji marki, kreując pierwsze wrażenie i budując trwałą relację z konsumentami. Oczywiście wykonanie logo to wieloetapowy proces. Należy poświęcić mu sporo czasu — nie ważne, czy wychodzi to spod rąk projektanta, czy Twoich własnych. Odpowiedni znak graficzny wspiera sukces biznesowy poprzez budowanie zaufania, rozpoznawalności i lojalności klientów. Szczególnie w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku, staje się kluczowym narzędziem komunikacji. Jest pierwszym krokiem w budowaniu trwałego związku z odbiorcami.
Dodaj komentarz